UWAGA!

BLOG ZOSTAŁ PRZENIESIONY

NA PORTAL

www.zimozielonyogrod.pl

ZNAJDZIECIE TAM

ZARÓWNO STARE JAK I NOWE WPISY


Partnerami portalu są:

Fiskars.pl

Idealnytrawnik.pl

piątek, 4 lipca 2014

Ogrody Mikołowa

Przed przyjazdem na Górny Śląsk zrobiłem mały wywiad, dowiedziałem się o kilku miejscach ciekawych zarówno pod względem przyrodniczym jak i krajobrazowym. Bardzo dziękuję Krzysztofowi z bloga Drzewa i krzewy za przekazanie mi interesujących mnie informacji. Dziś wykorzystałem część z nich i udałem się do Mikołowa.

Pierwszym celem mojej wycieczki był ogród przy kościele parafialnym pw. Św. Mikołaja w Bujakowie, który jest dzielnicą Mikołowa. 



Strona internetowa Sanktuarium Matki Bożej w Bujakowie podaje, że w 1976 roku ks. kan. Jerzy Kempa, ówczesny proboszcz, założył parafialny ogród botaniczny. Zajmuje on teren przy kościele o powierzchni ok. 1 ha. Na jego obszarze znajduje się probostwo i klasztor Sióstr Służebniczek. Ogród słynie z wielu gatunków drzew, krzewów i kwiatów. 

Znajduje się w nim także zabytkowa studnia z 1604 r. oraz jeden z nielicznych na Śląsku krzyż pokutny z 1681 r. Warte wymienienia są także: sadzawka z kwitnącymi nenufarami, zabytkowa barć pszczela, pasieka oraz kilka kapliczek. W tyle ogrodu wybudowany został drewniany domek, w którym mieszkają kapłani. Obecny proboszcz ks. Jerzy Walisko rozszerzył ogród powiększając go miejsce pozwalające odprawiać Msze św. polowe. Dzięki niemu także pojawiły się nowe atrakcje w postaci pawi i ozdobnych kurek.

W ogrodzie przy stawie wypatrzyłem wspaniałą i okazałą laurowiśnię wschodnią.


Z drugiej strony stawu znalazłem azalie japońskie i pierisy japońskie.


Urzekły mnie cudownie kolorowe hortensje.



W ogrodzie rosną moje ulubione liściaste rośliny zimozielone. Poza wspomnianymi azaliami i pierisami japońskimi czy laurowiśnią można tu znaleźć np. trzmieliny pnące szczepione na pniu czy bluszcze pospolite.


Moje oczy przykuły ostrokrzewy kolczaste...
 

oraz różaneczniki.

 

Niedaleko wejścia rośnie piękny okaz berberysu Julianae.


A nieopodal wzrok przyciąga sośnica japońska. Z tyłu widać dużą kalinę sztywnolistną.


Rosną tu również piękne funkie, które właśnie rozpoczynają kwitnienie. 


Ogród jest chętnie odwiedzany przez parafian i pielgrzymów, którzy znajdują w nim możliwość modlitwy i wypoczynku w otoczeniu pięknej przyrody.

Ja również zachęcam wszystkich do obejrzenia ogrodu i kościoła. To naprawdę wspaniałe miejsce.

Z Bujakowa pojechałem do Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie, ale o tym już jutro.

Serdecznie zapraszam do codziennej lektury bloga!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz