UWAGA!

BLOG ZOSTAŁ PRZENIESIONY

NA PORTAL

www.zimozielonyogrod.pl

ZNAJDZIECIE TAM

ZARÓWNO STARE JAK I NOWE WPISY


Partnerami portalu są:

Fiskars.pl

Idealnytrawnik.pl

środa, 22 listopada 2017

Miasta ogrody a WKD

Brwinów, Milanówek i Podkowa Leśna tworzą Podwarszawskie Trójmiasto Ogrodów. O ile Brwinów ma już ponad 500 lat, to Milanówek powstał dopiero na przełomie XIX i XX wieku, a najmłodsza Podkowa Leśna powstawała wraz z pierwszą w Polsce zelektryfikowaną linią kolejową Elektrycznej Kolei Dojazdowej (EKD), zwaną obecnie Warszawską Koleją Dojazdową (WKD).

Poniżej pierwsze wagony EKD produkowane w Wielkiej Brytanii.


Rozwój terenów mieszkaniowych czy też rozwój gospodarczy nie byłyby możliwe bez sprawnej komunikacji. Mam tu na myśli nie tylko transport lotniczy, drogowy czy szynowy, ale również sprawną komunikację publiczną. Lata 20 ubiegłego wieku były okresem rozkwitu Warszawy i jej okolic. Powstało bądź rozbudowało się wtedy wiele podstołecznych miejscowości, wśród których są wspomniane wcześniej Podkowa Leśna czy Milanówek. Włochy były wtedy samodzielnym miastem, teraz są jedną z dzielnic Warszawy. Kiedyś EKD/WKD pędziła ulicami Warszawy dojeżdżając aż do Marszałkowskiej. Teraz jeździ tunelem średnicowym...

Poniżej nowoczesne wówczas składy EN 95 - PaFaWag Wrocław.


Kolej Warszawsko - Wiedeńska, która powstała w XIX wieku, czy tez jej znacznie młodsza siostra EKD/WKD  generowały i wciąż generują rozwój tzw. pasma zachodniego od Piastowa, przez Pruszków, Brwinów, Podkowę Leśną, Milanówek aż po Grodzisk Mazowiecki. Do tego dziesiątki miasteczek i wsi. To najludniejsze przedmieścia Warszawy. I najlepiej skomunikowane z centrum stolicy. 

Już w najbliższy piątek o godzinie 18.00 Warszawski Oddział PTTK organizuje wykład połączony z prezentacją multimedialną, których tematem jest "90 lat EKD/WKD, a miasta ogrody". Spotkanie poprowadzi Pan Jacek Kaczmarek, miłośnik kolei i komunikacji oraz przewodnik po Warszawie. Odbędzie się ono w siedzibie stołecznego oddziału PTTK w Warszawie, Al. Jerozolimskie 51/16. UWAGA! Wstęp wolny! Więcej szczegółów znajdziecie TUTAJ

Poniżej nieużywane już składy EN 95, a w tle nowe pociągi firmy PESA.


Na pierwszym planie nowe składy WKD firmy NEWAG. W tle Pendolino. 


Już wkrótce na blogu opublikuję relację z tego spotkania połączoną z opisem historii EKD/WKD.

Serdecznie zapraszam na spotkanie oraz oczywiście do codziennej lektury bloga.

Zdjęcia w niniejszym poście pochodzą z Internetu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz